Hoe vaak vraag jij naar details en ga je na het antwoord direct daarop door? Heel begrijpelijk, want het antwoord is tenslotte gegeven. Mijn ervaring is dat iemand na de 4de of 5de keer de vraag: ‘En wat nog meer… ‘ je gaat vertellen waar het werkelijk om draait. Je laat de ander nog dieper in zichzelf graven, bij de essentie komen. Precies dát helpt je cliënt om in beweging te komen.
Mocht jij je afvragen hoevaak je dan vraagt: En wat nog meer? Mijn antwoord is: Net zolang totdat je cliënt zegt: ‘Nee, dat is het wel’. Dan geef je een samenvatting.
Een paar voorbeelden waarna je een x aantal keer de vraagt: En wat nog meer? Nog meer? Zijn er nog andere dingen? Etc.
- Wat gaat het je opleveren als je besluit …
- Wat of wie kan helpen om dat te laten gebeuren?
- Stel dat dat gebeurt, wat zult u dan anders doen?
Probeer het eens uit en kijk wat het jou en vooral je cliënt oplevert.
Tot de volgende keer!
Christel klein Goldewijk, ChristelCare training en coaching
Is deze inspiratiemail ook interessant voor je collega(‘s)? Wil je de mail dan doorsturen? Nodig ze uit om zich onderaan deze pagina lid te maken. Dankjewel.
PS1: Klik hier en kom naar onze gewaardeerde open trainingen.
PS2: Wil jij aan de slag met teambuilding of optimalisatie van de gesprekken met cliënten? Klik hier voor contact. Super leuk zelfs.
info@christelcare.nl | Burgemeester Kehrerstraat 12 | 7002 LC Doetinchem | 06-19939229
Algemene Voorwaarden | Disclaimer | © 2018 ChristelCare