Een oplossingsgericht gesprek met ouders/verzorgers  

Je vangt als leerkracht bijvoorbeeld armoede signalen op in de thuissituatie van een kind. Wat nu? Hoe kaart je de signalen op een oplossingsgerichte manier aan bij de ouders/verzorgers van het kind? Dusdanig dat je als bijvoorbeeld in de functie als leerkracht professionele distantie houdt t.a.v. de gezinsproblematiek en ouders/verzorgers hulp aanvaarden van een organisatie. 

Ook als zorgverlener kom je in situaties terecht dat u in het belang van het kind bijvoorbeeld overgewicht ter sprake moet brengen. Hoe pakt u dit aan zonder de ouders/verzorgers op de tenen te stappen. Dat u de ander aan het denken zet en zelf laat komen met een oplossing.

Dit en meer leer je in de training ‘Een oplossingsgericht gesprek met ouders/verzorgers’. 

  • De medewerker is (nog beter) in staat hoe onderwerpen als armoede, scheidingsperikelen, overgewicht etc. op effectieve wijze ter sprake te brengen.
  • De medewerker ervaart het verschil tussen probleemgerichte interventie en een oplossingsgerichte interventie 
  • De medewerker kan door oplossingsgerichte interventies professionele distantie houden t.a.v. gezinsproblematiek.
  • De medewerker neemt professionele verantwoordelijkheid door te signaleren.
  • De medewerker durft gesignaleerde op een oplossingsgerichte manier bij gesprek met ouders/verzorgers aan te kaarten. 
  • De medewerker kan verschillende oplossingsgerichte interventies toepassen, zoals: doel stellen, reflectief luisteren, schaalvragen, samenvatten in taal gesprekspartner. 

Aanpak: Vanuit waardering, plezier en openheid. Dit als vertrekpunt om werkelijke gevoelens boven water te krijgen. We nodig deelnemers uit om zowel het denken als het gevoel ‘aan te zetten’. Juist dat maakt onze aanpak bijzonder effectief.

Duur: 2 dagdelen en derde als optie.

Borging: Zonder borging geen blijvend resultaat. Dat is onze visie. Wij maken ons graag overbodig en bieden werkvormen aan waarmee het team zelfstandig aan de slag kan. Over de inzet daarvan maakt het team tijdens dit traject zelf onderling afspraken.

 

Vraag vrijblijvend meer informatie of een offerte aan.

 

De training ‘Omgaan met de dwingend gedrag’ van ChristelCare beveel ik mijn collega’s zeker aan. Tot de volgende keer Christel. De samenwerking was bijzonder prettig. Dank daarvoor.
Janette Eyck-Wijn, praktijkmanager Halle/Zelhem
De training motiverende gespreksvoering geef ik een 9. De oefening met de actrice was heel spannend voor mij, maar wel super leerzaam. Ga zo door. Ik heb er veel aan gehad. Ook fijn dat het direct toepasbaar is.
Tieneke, doktersassistent
Ik geef de training motiverende gespreksvoering een 9. Het rollenspel was super leerzaam. Biedt meer van deze scholingen aan zodat mijn collega’s ook kunnen gaan.
Jessicia Jonkman, doktersassistente
De training ‘motiverende gespreksvoering’ was een mooie mix tussen onderbouwde theorie en praktijk waarbij vooral het DOEN en ERVAREN op de voorgrond stond. De training werd met compassie door de trainers gegeven.
Mede namens alle collega’s, Patricia Landman, fysiotherapeut in Warnsveld
Ik geef een 9 als waardering voor de training ‘motiverende gespreksvoering’. Veel bruikbare tips en handvatten ontvangen. Fijn dat er direct wordt ingegaan op de inbreng van de deelnemers. Het rollenspel was erg leerzaam.
Astrid, assistente, Huisartsenpraktijk in Drenthe
Als kwaliteitsmanager ben ik enthousiast over de MI training van ChristelCare. Samen oefenen in veilige én plezierige setting en daaromheen de theorie afgestemd op de behoefte van de groep op dat moment.
Tanja de Gelder, Logopedist, regio- en kwaliteitsmanager, De Praatmaat Groep
Wij zijn enthousiast over de blended training ‘Positieve gespreksvoering’. De combinatie tussen theorie en oefenen was zeer prettig én leerzaam. De ervaringsgerichte aanpak van ChristelCare werkt. Bekwame trainers die voor veilige en interactieve sfeer zorgen. Ons team ging enthousiast met nieuwe handvatten naar huis.
Voor ons zeker voor herhaling vatbaar.
Suzanne van Turnhout, Gedragswetenschapper Zorggroep Kans (instelling voor beschermd wonen)

Vraag een gratis adviesgesprek aan

Je weet waar je waar je naartoe wilt, maar welk programma of coaching past daar het beste bij? Neem dan contact met ons op voor een gratis en persoonlijk adviesgesprek. Wij helpen je graag.

Groei in je mailbox

Onze nieuwsbrief zit vol met tips voor een optimaal effectief gesprek, nuttig voor elke werknemer of leidinggevende. Daarnaast onze programma’s en activiteiten en natuurlijk fijne aanbiedingen. Schrijf je in en je bent altijd op de hoogte.

Onze nieuwsbrief verschijnt één keer per kwartaal. Daarin kiezen we voor balans.

Meld je aan voor de inspiratiemail

     

info@christelcare.nl | Burgemeester Kehrerstraat 12 | 7002 LC Doetinchem | 06-19939229
Algemene Voorwaarden | Disclaimer | © 2018 ChristelCare