De beste versie van je team

 

Op deze pagina wordt je soms doorgelinkt vanuit ons online leersysteem. Hier vind je meer achtergrond informatie over verschillende deelonderwerpen. We vullen het steeds verder aan. Heel veel leerplezier met jezelf en met elkaar. Mocht je vragen hebben mail dan naar info@christelcare.nl. Wij staan graag voor je klaar. 

Complimenten geven

Met een compliment kun je de snaar raken van verbinding, begrip, waardering, bevestiging, vertrouwen en zoveel meer. Complimenten geven en ontvangen geeft energie. We doen het zo weinig en het is zo verschrikkelijk leuk.  Hieronder wat meer achtergrond informatie over de verschillende types die er zijn. Puur ter inspiratie!!!

“Direct compliment”

Je geeft positief commentaar op iets wat iemand gemaakt, gedaan of gezegd heeft. Zorg ervoor dat je het positieve gedrag concreet benoemt. Bijvoorbeeld: “Je hebt gisteren je collega geholpen met…. Dat heb je super gedaan.”

“Indirect compliment”

Een indirect compliment zit verborgen in een (competentie)vraag. Deze vragen beginnen meestal met “hoe”. Bijvoorbeeld: “Hoe kwam je op het idee om…….?” Of: “Hoe is het je nu weer gelukt om…….?” Of: “Wat waarderen collega’s aan jou?”

“Positieve eigenschap”In een vraag of een zin benoem je een positieve eigenschap van iemand. “Waar haal je het doorzettingsvermogen vandaan om…….?” Of: “Wat slim van je om je collega om raad te vragen!” Of: “Dan moet jij wel een zorgzaam iemand zijn, vertel eens…….”

“Zelfcompliment”

Mensen zeggen soms/vaak positieve dingen over zichzelf. Het is goed om op die spontane uitspraken te letten en ze te bevestigen! “Ja, daar ben jij inderdaad goed in, dat is mooi om te zien.”

“Uitgesteld compliment”

Het kan leuk en nuttig zijn om even de spanning vast te houden over iets positiefs dat je wilt vertellen over iemand. Bijvoorbeeld: “Ik heb iets heel goeds van jou gezien, maar wacht……. dat vertel ik je straks bij de koffie!”

“Via-via- compliment”

Je zegt dat je van iemand anders (bij voorkeur een persoon die belangrijk is voor de persoon) iets positiefs gehoord over hem/haar en je geeft die informatie door. Bijvoorbeeld: “Ik hoorde van Bert dat jij gisteren zo hard hebt gewerkt, en voor elkaar hebt gekregen wat je wilde bereiken”.

“Getuige compliment”

Je vertelt iets positief over de persoon aan andere personen waar de betreffende persoon zelf getuige van is. Ook hierbij is het effect groter als de personen aan wie dit verteld wordt, belangrijke personen voor hem/haar zijn.

Geniet van de complimenten die je geeft en zeker ook van de complimenten die je krijgt!

Vraag een gratis adviesgesprek aan

Je weet waar je waar je naartoe wilt, maar welk programma of coaching past daar het beste bij? Neem dan contact met ons op voor een gratis en persoonlijk adviesgesprek. Wij helpen je graag.

De training ‘Omgaan met de dwingend gedrag’ van ChristelCare beveel ik mijn collega’s zeker aan. Tot de volgende keer Christel. De samenwerking was bijzonder prettig. Dank daarvoor.
Janette Eyck-Wijn, praktijkmanager Halle/Zelhem
De training motiverende gespreksvoering geef ik een 9. De oefening met de actrice was heel spannend voor mij, maar wel super leerzaam. Ga zo door. Ik heb er veel aan gehad. Ook fijn dat het direct toepasbaar is.
Tieneke, doktersassistent
Ik geef de training motiverende gespreksvoering een 9. Het rollenspel was super leerzaam. Biedt meer van deze scholingen aan zodat mijn collega’s ook kunnen gaan.
Jessicia Jonkman, doktersassistente
De training ‘motiverende gespreksvoering’ was een mooie mix tussen onderbouwde theorie en praktijk waarbij vooral het DOEN en ERVAREN op de voorgrond stond. De training werd met compassie door de trainers gegeven.
Mede namens alle collega’s, Patricia Landman, fysiotherapeut in Warnsveld
Ik geef een 9 als waardering voor de training ‘motiverende gespreksvoering’. Veel bruikbare tips en handvatten ontvangen. Fijn dat er direct wordt ingegaan op de inbreng van de deelnemers. Het rollenspel was erg leerzaam.
Astrid, assistente, Huisartsenpraktijk in Drenthe
Als kwaliteitsmanager ben ik enthousiast over de MI training van ChristelCare. Samen oefenen in veilige én plezierige setting en daaromheen de theorie afgestemd op de behoefte van de groep op dat moment.
Tanja de Gelder, Logopedist, regio- en kwaliteitsmanager, De Praatmaat Groep
Wij zijn enthousiast over de blended training ‘Positieve gespreksvoering’. De combinatie tussen theorie en oefenen was zeer prettig én leerzaam. De ervaringsgerichte aanpak van ChristelCare werkt. Bekwame trainers die voor veilige en interactieve sfeer zorgen. Ons team ging enthousiast met nieuwe handvatten naar huis.
Voor ons zeker voor herhaling vatbaar.
Suzanne van Turnhout, Gedragswetenschapper Zorggroep Kans (instelling voor beschermd wonen)

Groei in je mailbox

Onze nieuwsbrief zit vol met tips voor een optimaal effectief gesprek, nuttig voor elke werknemer of leidinggevende. Daarnaast onze programma’s en activiteiten en natuurlijk fijne aanbiedingen. Schrijf je in en je bent altijd op de hoogte.

Onze nieuwsbrief verschijnt één keer per kwartaal. Daarin kiezen we voor balans.

Meld je aan voor de inspiratiemail

     

info@christelcare.nl | Burgemeester Kehrerstraat 12 | 7002 LC Doetinchem | 06-19939229
Algemene Voorwaarden | Disclaimer | © 2018 ChristelCare