Op deze pagina zie je diverse thema’s staan die we behandelen in de training motiverende gespreksvoering. Je wordt vaker doorverwezen naar deze pagina en kun je een aantal dingen nalezen. Soms moet je even doorscrollen. Zo heb je alles wel mooi in 1 overzicht. Stuur het gerust ter inspiratie naar je collega. Heel veel succes met het oefenen in de praktijk!

The Spirit – Basishouding (1)

Jouw basishouding van waaruit je contact maakt is essentieel voor de toepassing van motiverende gespreksvoering; jouw manier waarop je jouw cliënt benadert. Deze basishouding is gebaseerd op autonomie, samenwerking, ontlokken en compassie. Compassie betekent dat jij je actief inzet voor het welzijn van je cliënt, de behoeften van deze cliënt staan voorop. Wat heeft hij of zij aan ondersteuning nodig om gedrag te veranderen. het gaat er in eerste instantie niet om dat je iets aanbrengt of toevoegt wat ontbreekt, maar dat je onderzoekt en ontlokt wat er al aan kennis en vaardigheden is en dit versterkt en zo nodig uitbreidt.

Autonomie: Jouw cliënt is van absolute waarde. Ook als jouw cliënt dingen doet waar jij zelf niet achter staat. Het is zijn of haar leven.

Samenwerking: Jij bent expert in je vak, de ander is expert in zichzelf en wat past binnen het leven op dat moment. Je doet het samen en benadrukt dit ook in het gesprek met jouw cliënt. Dit borgt ook de gelijkwaardigheid tussen de jou en de ander.

Ontlokken: Jouw cliënt heeft veel in huis. Jouw taak om het naar boven te halen, te ontlokken zodat de motivatie boven tafel komt.

 

Wat kun jij doen om de ander in zijn of haar kracht te zetten? (2) 

Hierbij enkele voorbeeldzinnen ter inspiratie die je cliënt activeren en passen bij een basishouding gebaseerd op autonomie, samenwerking, ontlokken en compassie.

– Jij / U weet het beste wat er in uw leven wel of niet past. Ik heb de medische kennis. Wij hebben elkaar nodig om te puzzelen wat past in uw leven. Ik nodig u graag uit om daarin met mij samen te werken. Hoe kijkt u hier tegenaan?

– Vandaag gaan wij uw risicoscore bepalen op het krijgen van hart- en vaatproblemen. Wat mag er wat u betreft ook aan de orde komen?

– Hoe kijkt u tegen deze uitslag aan? Of wat betekent deze uitslag voor u?

– Volgens de risico score valt u in het verhoogde risico. Wij hebben daarvoor verschillende opties waaruit u kunt kiezen. We hebben optie A. niks doen. B. ik geef leefstijladvies en u kijkt wat past in u leven en gaat daar zelf mee aan de slag. of C. Gesprek met onze praktijkondersteuner. Zij is zeer kundig in het begeleiden van leefstijlaanpassingen. Wat spreekt u het meest aan?

Focus als noodzaak opzoek naar motivatie (3)

Hier een paar voorbeelden. Kijk wat het beste bij je past of verzin er zelf eentje.

  1. Vandaag gaan wij uw risicoscore bepalen op het krijgen van hart- en vaatproblemen. Wat mag er binnen dat kader wat u betreft ook aan de orde komen?
  2. U bent opgeroepen voor het bepalen van de risicoscore. Fijn dat u er bent. Wat wilt u binnen dit kader bespreken?
  3. Wij gaan samen de kans op het krijgen van hart- en vaatziekte in beeld brengen. Wat wilt u in ieder geval bespreken vandaag?

Motivatie hoe kom je daar? (4)  

Elke individu een eigen route

Enkele nuttige, korte en eenvoudige open vragen voor tijdens het consult:

  1. Waar hebt u op dit moment het meeste last van?
  2. Wat vind u het vervelendste aan … ?
  3. Wat gebeurt er precies wanneer u die pijn, dat ongemak ervaart?
  4. Wat is u het eerste opgevallen wanneer je … ?
  5. Vertel mij er eens wat meer over?

Inzet van de schaalvraag (9)

Inzet van de schaalvraag:

Een eenvoudige methode om verandertaal uit te lokken, is door gebruik te maken van de schaalvraag of liniaalvraag. Maak een liniaal met gradaties van 0 tot en met 10. (soms helpt het om het visueel te maken, maar dit hoeft niet)

Stel de volgende vraag aan de cliënt:

“Hoe belangrijk is het voor u om te stoppen met roken?” 0 staat voor zeer onbelangrijk en 10 voor zeer belangrijk.

Stel de cliënt geeft een 5.

Je eerste vraag is dan: wat zit er in de 5 of wat maakt dat het al een 5 is?

Je roept hiermee direct verandertaal op. Let erop dat je altijd doorvraagt op het cijfer, want pas dan de argumenten die pleiten VOOR gedragsverandering van je cliënt. (verandertaal)

In veel gevallen vraag je ook het vertrouwen uit, vraag dan:

“Stel, dat u besluit om te stoppen met roken. Hoeveel vertrouwen hebt u dat u daar in zult slagen?” 0 staat dan voor absoluut geen vertrouwen en 10 voor zeer veel vertrouwen. De antwoorden zijn gericht op verandering. Stel daarom niet de vraag: “Waarom zit u op 3 en niet op 10?” Dat roept een antwoord op die indruist tegen verandering.

Als je het de belangrijkheid en vertrouwen hebt uitgevraagd dan kun je de vraag stellen: “Wat heeft u nodig om van een 5 naar een 6 of 7 te komen?” Maak hierbij geen grote stappen van 5 naar 9. Dat werkt averechts.

Vraag een gratis adviesgesprek aan

Je weet waar je waar je naartoe wilt, maar welk programma of coaching past daar het beste bij? Neem dan contact met ons op voor een gratis en persoonlijk adviesgesprek. Wij helpen je graag.

De training ‘Omgaan met de dwingend gedrag’ van ChristelCare beveel ik mijn collega’s zeker aan. Tot de volgende keer Christel. De samenwerking was bijzonder prettig. Dank daarvoor.
Janette Eyck-Wijn, praktijkmanager Halle/Zelhem
De training motiverende gespreksvoering geef ik een 9. De oefening met de actrice was heel spannend voor mij, maar wel super leerzaam. Ga zo door. Ik heb er veel aan gehad. Ook fijn dat het direct toepasbaar is.
Tieneke, doktersassistent
Ik geef de training motiverende gespreksvoering een 9. Het rollenspel was super leerzaam. Biedt meer van deze scholingen aan zodat mijn collega’s ook kunnen gaan.
Jessicia Jonkman, doktersassistente
De training ‘motiverende gespreksvoering’ was een mooie mix tussen onderbouwde theorie en praktijk waarbij vooral het DOEN en ERVAREN op de voorgrond stond. De training werd met compassie door de trainers gegeven.
Mede namens alle collega’s, Patricia Landman, fysiotherapeut in Warnsveld
Ik geef een 9 als waardering voor de training ‘motiverende gespreksvoering’. Veel bruikbare tips en handvatten ontvangen. Fijn dat er direct wordt ingegaan op de inbreng van de deelnemers. Het rollenspel was erg leerzaam.
Astrid, assistente, Huisartsenpraktijk in Drenthe
Als kwaliteitsmanager ben ik enthousiast over de MI training van ChristelCare. Samen oefenen in veilige én plezierige setting en daaromheen de theorie afgestemd op de behoefte van de groep op dat moment.
Tanja de Gelder, Logopedist, regio- en kwaliteitsmanager, De Praatmaat Groep
Wij zijn enthousiast over de blended training ‘Positieve gespreksvoering’. De combinatie tussen theorie en oefenen was zeer prettig én leerzaam. De ervaringsgerichte aanpak van ChristelCare werkt. Bekwame trainers die voor veilige en interactieve sfeer zorgen. Ons team ging enthousiast met nieuwe handvatten naar huis.
Voor ons zeker voor herhaling vatbaar.
Suzanne van Turnhout, Gedragswetenschapper Zorggroep Kans (instelling voor beschermd wonen)

Groei in je mailbox

Onze nieuwsbrief zit vol met tips voor een optimaal effectief gesprek, nuttig voor elke werknemer of leidinggevende. Daarnaast onze programma’s en activiteiten en natuurlijk fijne aanbiedingen. Schrijf je in en je bent altijd op de hoogte.

Onze nieuwsbrief verschijnt één keer per kwartaal. Daarin kiezen we voor balans.

Meld je aan voor de inspiratiemail

     

info@christelcare.nl | Burgemeester Kehrerstraat 12 | 7002 LC Doetinchem | 06-19939229
Algemene Voorwaarden | Disclaimer | © 2018 ChristelCare